Realistisch fijnschilderen
Tijdens deze 3-jarige opleiding heb ik alles geleerd over de technieken van de oude meesters. De juiste penseelvoering, uithaaltechnieken, schiften, tamponeren, wassen, glaceren en verdassen, materiaalkennis, kleuren mengen, kleurenleer, withogingen, glaceren en stofuitdrukking.
In het eerste jaar werd er uitsluitend klassikaal gewerkt. D.m.v. een aantal vooraf vastgestelde onderwerpen kwamen alle technieken aan bod. Dit glazen flesje met kurk, aalbesjes en een stilleven met eieren kwam aan bod.
Tekenopleiding
Ik heb twee jaar de tekenopleiding gedaan. Een geweldige aanvulling. Er was veel aandacht voor het leren waarnemen, meten, vlakverdeling, composities, textuur, verschillende soorten perspectief, draperieën, verkortingen, enz. Ik heb gewerkt met verschillende soorten materiaal, zoals houtskool, conté, pastel, grafietpotloden, tekenpen, stiften en inkt.
De pot met kwasten was een opdracht naar eigen compositie. Ook gingen we tijdens de lessen vaak op locatie tekenen. In een kerk of buiten zodat we goed om leerde gaan met verdwijnpunten. Ik had dit onderdeel niet willen missen.
Specialisatie dier & natuur – 2 jaar
Na de 3-jarige basisopleiding realistisch fijnschilderen heb ik twee jaar de specialisatie dier & natuur gevolgd. In deze twee jaar heb ik alles geleerd over het schilderen van ogen, vachten en structuren.
Hier heb ik ontdekt dat het tekenen en schilderen van dieren echt mijn passie is. Ik vind het geweldig om met name het karakter van het dier te laten spreken door de ogen. Ik kan mij volledig verliezen in de allerkleinste details. Ik heb gewerkt met grafiet, houtskool en olieverf.
Met het juiste medium en de juiste kwasten zijn de dunste haartjes mooi weer te geven.
Specialisatie portret – 1 week
Bij Art Partout heb ik ook nog de portret specialisatie afgerond. Het blijft een uitdaging om mensen te portretteren. Niet mijn sterkste kant, dus deze specialisatie kon ik goed gebruiken.
Om meer te leren over de anatomie was er o.a. een opdracht waarbij wij een menselijke schedel moesten tekenen. Als voorbeeld een echte schedel. Ik was daar door gebiologeerd, kon mijn ogen niet van de schedel afhouden en zoog elk detail in mij op. Dit is een van de meest bijzondere opdrachten die ik heb gemaakt. Deze tekening is mij daarom ook zeer dierbaar.
Lessen werken met pastel bij Klaarke van der Kolk – actueel 2022
Vorig jaar ben ik begonnen met het volgen van lessen bij Klaarke van der Kolk.
Ik heb haar leren kennen tijdens mijn opleiding bij Art Partout. Ik was en ben onder de indruk van haar dierenportretten in pastel en besloot om lessen te gaan volgen bij haar in Oene.
Pastel was een nieuw medium voor mij. Ik was blij verrast te mogen ontdekken wat er allemaal mogelijk is met pastelkrijt, potloden en panpastel.
Inmiddels al een aantal mooie werken mogen maken en ik heb de technieken aardig onder de knie. Ik leer echter nog steeds bij en dit in combinatie met de gezelligheid tijdens de lessen maakt dat ik besloten heb om voorlopig nog lessen te blijven volgen bij Klaarke.
Workshop houtstructuren
Bij Art Partout was er de mogelijkheid om deel te nemen aan korte workshops die heel specifiek ingingen op een onderdeel.
Zo heb ik een keer een workshop houtstructuur schilderen gevolgd. Dit was erg leuk om te doen.
Het voorbeeld links laat zien wat er mogelijk was. Door op de juiste manier met licht en donker te werken krijg je een 3-dimensionaal effect.
Deze technieken waren ook weer heel goed te gebruiken bij het schilderen van stillevens.
Zo heb ik twee schilderijen gemaakt met emaille kannen op een houten tafel. Door deze workshop was het weergeven van de houtstructuren in de tafels een ‘koud kunstje’.
Workshop marmeren
Bij Art Partout was er een docente die gespecialiseerd was in het schilderen van marmer.
‘Marmeren’.
Wonderlijk om te zien hoe je met verf verschillende soorten marmer kon schilderen. Niet te onderscheiden van echt.
Het was erg leuk om kennis te maken met deze techniek en de daarbij behoren manier van kleuren mengen.